Co Twoje uczucia mówią o Tobie / EMPATYCZNE RELACJE 3

opublikowane: 2020-07-28 12:12:58
kategorie: Rozwój osobisty

  

   EMPATYCZNE RELACJE – ROZWOJOWE LATO Z VIRGO


   Tego lata będziemy Was wspierać w budowaniu
   świadomej komunikacji i relacji pełnych bliskości.
   Zapraszamy na bezpłatny cykl artykułów i nagrań 
   z Emilią Kulpą-Nowak – trenerką Porozumienia 
   bez przemocy (NVC), która wprowadzi nas 
   w świat empatii, odkrywania potrzeb 
   i wzajemnego zrozumienia.


Niektórzy z nas lubią rządzić, kierować, czasami może narzucać innym, co robić, co myśleć, inni wolą podążać, działać w określonych ramach, które ktoś inny proponuje. Jedno i drugie może nam bardzo służyć (lub nie), ale to nie o takim rządzeniu sobą dziś będę się z Tobą dzielić. I osoby z silnymi cechami przywódczymi, i osoby które wolą funkcjonować w innych rolach – każdy z nas może być swoim premierem. Sprawdźmy, o co tu chodzi!

W poprzednich częściach przyglądaliśmy się temu, co to znaczy słuchać (siebie lub kogoś) oraz pierwszemu ważnemu składnikowi słuchania, jakim jest oddzielenie faktów od naszych interpretacji i myśli. Kolejnym elementem jest umiejętność skontaktowania się i nazwania uczucia, które płynie z naszego ciała. W każdej chwili naszego życia coś czujemy, jednak wielokrotnie nie zdajemy sobie z tego sprawy, nie zauważamy pojawiających się sygnałów lub próbujemy się ich pozbyć (np. odwrócić uwagę, zapanować nad uczuciami lub je  wyładować). Odczytywanie tych sygnałów jest o tyle istotne, że są one bramą do nazwania, zobaczenia, zrozumienia naszych potrzeb. To właśnie o potrzebach informują nas uczucia, ponieważ pojawiają się one w odpowiedzi na nasze zaspokojone lub niezaspokojone potrzeby. O potrzebach opowiem w kolejnej części.

Uczucie zatem jest informacją, nie jest dobre, ani złe, prowadzi nas dalej. Zauważenie przepływającego przez ciało uczucia jest jedynie krokiem i nie ma potrzeby jakoś szczególnie się nad nim pochylać – pojawia się jako informacja i dzięki temu możemy od razu pójść dalej. Czuję smutek, bo potrzebuję bliskości. Czuję radość, bo mam bliskość (widzę Cię, rozmawiamy itp.). Czuję wstyd, bo potrzebuję przynależności. Czuję spokój, bo jestem wypoczęta (potrzeba odpoczynku jest zaspokojona).

Przyjęcie emocji, gdy się pojawiają, nazwanie ich i zrozumienie daje nam władzę – nad sobą, nad sytuacją, bo z miejsca zrozumienia swoich uczuć i potrzeb możemy przejść do takiego działania, które nie jest oparte na starych automatach, ale jest świadomym wyborem. A to czasami jest całkiem inne działanie. Z automatu mogę np. wycofać się z relacji, gdy ktoś ma inne pragnienia niż ja, a z miejsca świadomego wyboru sprawdzę, co jest dla mnie ważne (uczucia i potrzeby) i zaproszę drugą osobę do rozmowy nie po to, by ją przekonać, ale by znaleźć nowe dobre dla nas rozwiązania. Dzięki temu konfliktowi nasza relacja może rozkwitnąć, jest duża szansa, że się zbliżymy do siebie, jednak pierwszym automatycznym odruchem było raczej wycofanie się (lub np. walka).

Niestety wielokrotnie dzieje się tak, że zamiast skontaktować się ze swoimi uczuciami, nie sięgamy do ciała, ale do głowy. A w głowie, jak pamiętasz z ostatniego nagrania, kręcimy różne filmy o świecie. Wówczas używamy słowa „czuję” do określenia czegoś innego – naszych myśli lub interpretacji zachowania innych ludzi. Mówimy np. „czuję się nieszanowana”, „czuję, że to nie fair”, „czuję się przepracowana”, „czuję, że coś tu nie gra”. Te i wiele innych podobnych pod względem językowym wyrażeń, zamiast prowadzić nas do naszych uczuć i dzięki temu umożliwiać dotarcie do potrzeb – prowadzi nas do oskarżania innych osób i przerzucania na nie odpowiedzialności za nasze życie. Zobacz: „czuję się nieszanowana” to nic innego jak film grozy na temat drugiej osoby – to on mnie nie szanuje, nie mogę nic z tym zrobić, tracę sprawczość, swoją moc. No cóż, on taki już jest! Co mogę w takiej sytuacji? Mogę zażądać zmiany zachowania, ale raczej nie ma zbyt dużo szans na to, że stanie się tak, jak ja chcę.

Aby odzyskać sprawczość i znów być swoim własnym premierem, mogę wyjść z głowy i wrócić do sygnałów, które daje mi ciało – gdy tak myślę o nim, że mnie nie szanuje, nie rozumie, nie słucha, nie kocha… – to co tak naprawdę czuję? Może to smutek? Może to złość? A może frustracja, bezsilność, żal…? To są moje uczucia i to one prowadzą mnie do potrzeb.

 

ZADANIE NA DZIŚ:

przypomnij sobie sytuację, gdy pomyślałaś/eś o kimś, że Cię nie szanuje lub lekceważy – sprawdź w ciele, jakie uczucie się pojawia. Czy to jest smutek, dyskomfort, irytacja, bezsilność, złość, wstyd…? Inne?

POLECAMY KSIĄŻKI

 JAK BUDOWAĆ RELACJĘ Z DZIECKIEM?

 Droga do Porozumienia bez przemocy

 Emilia Kulpa-Nowak

Poznaj rodzicielstwo oparte na idei Porozumienia bez przemocy,
w którym rodzic jest przewodnikiem, a nie dyktatorem.

Książka mówi o tym, jak tworzyć relację, w której dziecko jest ważne,
ale nie najważniejsze. W której mamy równowagę.
W której szukamy autentyczności i szacunku. W obie strony.
W której dziecko czuje się bezpieczne i wie, że ma znaczenie.

  



 POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY W ZWIĄZKACH
 Zbadaj swoje relacje
 Liv Larsson

Większość z nas dba o to, by regularnie oddawać samochód do przeglądu. Podobnie warto oddawać do przeglądu swoje ważne znajomości, by naprawić je i skorygować, co zapobiegnie różnym wypadkom. Takie przeglądy pozwolą ci zbudować relacje, o których marzysz. Relacja nie jest czymś statycznym, każde jej badanie daje nowy, świeży wynik. Autorka prezentuje narzędzia, których od ponad 10 lat używa podczas kursów poświęconym relacjom, wykorzystując metodę Porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga.

 



 POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY W MEDIACJACH
 Jak być trzecią stroną w konflikcie
 Liv Larsson

Książka pomoże ci rozwiązać konflikty wśród najbliższych: rodziny, dzieci, przyjaciół, współpracowników. Znajdziesz wskazówki jak naprawiać relacje między jednostkami oraz wewnątrz grup. Zamieszczone ćwiczenia pozwolą, nie tylko mediatorom, zdobyć i pogłębić praktyczną wiedzę o tym, jak działać w sytuacji konfliktu. Podstawą opisanych technik i zasad jest Porozumienie bez przemocy – świadome uczestnictwo, odczuwanie i doświadczanie życia – droga rozwoju zaproponowana przez dr. Marshalla Rosenberga.

 



 
WDZIĘCZNOŚĆ 
 Najtańszy bilet do szczęścia
 Liv Larsson

Dostajesz do ręki narzędzie, które pomoże ci silniej odczuwać wdzięczność i bardziej doceniać to, co masz. Dzięki temu narzędziu możesz się uczyć, jak aktywnie wpływać na przeżywanie szczęścia, zamiast być biernym i tylko tęsknić do miejsca lub do stanu, w którym chciałbyś się znaleźć. Ta książka zawiera ćwiczenia wdzięczności na 52 tygodnie. Wykonując je, przeżyjesz cały rok wdzięczności, a uczucie szczęścia stanie się twoim wiernym towarzyszem.

 




 POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY
 O języku życia
 Marshall B.Rosenberg

Za pomocą anegdot i przykładów twórca Porozumienia bez przemocy (NVC) demonstruje, jak w życiu codziennym rozwiązywać problemy, które wynikają z nieumiejętnego komunikowania się. Z pomocą książki możemy przyjrzeć się naszym emocjom i potrzebom, nauczyć się odróżniać obserwacje od ocen, formułować oczekiwania wobec innych. Te wszystkie elementy tworzą metodę Porozumienia bez przemocy. 

 



 POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY
 Ćwiczenia
 Lucy Leu

Praktyczny podręcznik do doskonalenia metody komunikacji stworzonej przez Marshalla Rosenberga, przeznaczony dla zorganizowanych grup lub osób ćwiczących samodzielnie. Ćwiczenia pomogą nauczyć się rozpoznawać własne i cudze uczucia, potrzeby oraz komunikować się w empatyczny sposób. Zostały ułożone w formie 14-tygodniowego kursu, który można odbyć samodzielnie lub w grupie adeptów NVC.