ROZWÓJ 1: Świadomość ciała – obraz siebie

- Kategorie: Artykuły

Na początek zajmiemy się… ciałem a właściwie świadomością ciała, aby „zakotwiczyć” ją w ciele. Zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy, że obraz nas samych tworzy tylko ta nieliczna grupa komórek naszego mózgu, których stale używamy.

Nasz układ nerwowy cechuje ważna funkcja – umiejętność uczenia się. Jako dzieci odkrywamy możliwości zarządzania ciałem w grawitacji – uczymy się tak organizować całe swoje ciało, aby osiągnąć cel (jak wstanie, siadanie, kładzenie) przy minimalnym wysiłku i w jak najkrótszym czasie. W doświadczaniu i zabawie. Nic na pamięć! Ani „na rozum”.

RUCH MECHANICZNY

Z biegiem lat coraz mniej uwagi przykładamy do tego, w jaki sposób się poruszamy, przez co nasz ruch staje się coraz bardziej schematyczny i mechaniczny. Coraz mniej organiczny….  Przestajemy poszukiwać, testować to, jak można używać naszego ciała w ruchu. Zaczynamy zastanawiać się nad tym dopiero, gdy pojawi się jakieś ograniczenie w ciele – np. kontuzja.

Czy można tak zmienić wzorce ciała, aby nowe sposoby działania, inne z wyboru, były równie osobiste, jak te wcześniej nabyte? Jak tego dokonać? Gdzie szukać inspiracji?

NAUKA ORGANICZNA

Jak mówił Feldenkrais, nasz układ nerwowy cechuje jedna ważna funkcja – umiejętność uczenia się. Przez kilka pierwszych lat życia istota ludzka jest nastawiona wyłącznie na uczenie się – nie tego czego inni chcą ją nauczyć ale tego, czego ona sama chce/potrzebuje się nauczyć – we własnym tempie, wykorzystując w pełni dany przez naturę potencjał. W tym sensie jest to nauka organiczna, opierająca się wyłącznie na doświadczeniu, na tym co działa, wciąż poszukująca optymalizacji, metodą prób i błędów, idealnie dopasowując się do warunków, w których aktualnie się znajduje.

Praca z ciałem Metodą Feldenkraisa rozwija naszą świadomość sensoryczną - uczymy się sięgać do tego niewykorzystanego potencjału.

REEDUKACJA RUCHOWA

Jeśli nauczymy poruszać się w sposób organiczny, który jest zawsze żywy, nowy, adekwatny do okoliczności, obudzimy w sobie również odmienną jakość działania, które zyska na kreatywności i świeżym spojrzeniu.


Wszystko to będzie miało bezpośredni wpływ na nasz sposób myślenia – pojawi się w nim mniej automatyzmu, a więcej poszukiwania i odkrywania nowych rozwiązań. Zyskamy zwiększoną świadomość samych siebie, dzięki czemu z coraz większą łatwością będziemy wykraczać poza krępujące nas wzorce, odsłaniając niezauważane dotychczas możliwości, po które wreszcie będziemy zdolni sięgnąć.

UKRYTY POTENCJAŁ

Na podstawie obserwacji tysięcy ludzi Moshe Feldenkrais wysunął wniosek, że większość z nas wykorzystuje zaledwie 5 % ukrytego potencjału... Więcej na ten temat przeczytasz tu – przejdź do artykułu

Co się stanie, gdy znów nauczymy się korzystać z pełni naszych możliwości? Jak wynika z doświadczeń twórcy Metody, ta forma pracy z ciałem pobudza naszą kreatywność i pozwala odkrywać wciąż nowe lądy w obszarach, w których byliśmy przekonani, że wszystko już wiemy. Tak rozumiana reedukacja ruchowa pomaga nam więc zachować sprawne ciało i sprawny umysł oraz zwiększoną świadomość siebie jako całej osoby.

METODA FELDENKRAISA

Moshe Feldenkrais był fizykiem ale też sportowcem, trenował piłkę nożną i boks. Jako jeden z pierwszych w Europie  pobierał nauki od najlepszych nauczycieli z Japonii i zdobywał mistrzowskie pasy w judo. Niestety doznał nieuleczalnej ortopedycznie kontuzji i zaczął szukać własnego sposobu na jej wyleczenie, korzystając ze swej wiedzy z zakresu fizyki i mechaniki. W ten sposób powstał zestaw ponad tysiąca ćwiczeń nazwanych potem Metodą Feldenkraisa.  O ćwiczeniach Moshe mówił, że ćwiczyć możemy tylko to, co już potrafimy, dlatego w każdej lekcji swojej Metody proponuje coś nowego – coś co popchnie nas do dalszych poszukiwań i lepszego zrozumienia siebie.


Dzięki Metodzie Feldenkraisa możemy poprzez ukierunkowaną pracę ze świadomym ruchem rozwijać nasz obraz siebie i zwiększać własne możliwości. Uzyskujemy dzięki temu dostęp do niewykorzystanych obszarów mózgu i większą wolność działania wykraczającą poza utarte ścieżki neuronowe.

PODSTAWY I ĆWICZENIA

Podstawy Metody Feldenkraisa oraz przykłady lekcji ruchowych do samodzielnego wykonania opisane są w książce Świadomość poprzez ruch –  przejdź do książki 

Niektóre części ciała prawie nigdy nie są obecne w obrazie siebie podczas działania. Gdy rozbieżność między obrazem siebie, a stanem obiektywnym ("rzeczywistym") wynosi prawie sto procent, zachowanie tej części ciała jest zazwyczaj nieprawidłowe. Na przykład: ktoś, kto utrzymuje swoją klatkę piersiową w pozycji na przesadnym wydechu, przekona się, że według jego własnego obrazu siebie, grubość klatki piersiowej jest dwa lub trzy razy większa, niż w rzeczywistości! – pisze jej autor i zaprasza do refleksji oraz... ćwiczeń!

To tak proste, a przez to tak bardzo skomplikowane. Witaj w świecie paradoksu i nieskończonych możliwości, na drodze od ograniczających nas uwarunkowań – ku wolności.

Przykłady ćwiczeń znajdziesz również tutaj:

http://metoda-feldenkraisa.pl/?id=13

Cierpliwości i radości w poszukiwaniu odpowiedzi,

Wydawnictwo Virgo

Źródło:

1) Moshe Feldenkrais,  ŚWIADOMOŚĆ POPRZEZ RUCH. Wstęp do Metody Feldenkraisa, Wydawnictwo Virgo, 2012.

 

Jeśli zainteresowały Cię informacje z newslettera Virgo, podziel się nimi z Twoimi przyjaciółmi – polub nas na facebooku i udostępniaj ważne dla Ciebie treści.

 

 

 

 

 

 

Strona virgobooks.pl korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki internetowej. Polityka prywatności