ROZWÓJ 2: Świadomość ciała – pedagogika ruchu

- Kategorie: Artykuły

Zgarbione plecy, zapadnięta klatka piersiowa, miednica za bardzo wysunięta do przodu, siedzenie z nogą na nodze… – znasz to? Niektóre pozycje i złe nawyki ruchowe tak bardzo „weszły nam w krew” i w ciało, że zapominamy o ich długofalowej szkodliwości.

Jak wyglądasz chodząc, biegając, prostując się i garbiąc? Jak chciałabyś/chciałbyś wyglądać? Czas wyobraźnię wprawić w ruch!

RUCH I WYOBRAŹNIA

 Czy wiecie, że nawet subtelny ruch lub zaledwie jego wyobrażenie uaktywnia mięśnie i emocje? Przeczytajcie opowieść Eryka N. Franklina – tancerza, choreografa oraz specjalisty medycyny tańca:

 Pewnego dnia ćwiczyłem obraz moich nóg przewieszonych przez wieszak na ubrania. Czułem jak moje plecy rozciągają się na podłodze, i nagle poczułem, że napięcie w mięśniach osłabło. Była to tak wielka ulga, że łzy mi napłynęły do oczu. Od tego momentu zyskałem większą motywację do ćwiczeń z wyimaginowanymi obrazami, a napięcie mięśni pleców i dolegliwości w kolanach ustąpiły.

 Niemożliwe? Za proste? Jeśli tak, to chyba nie strach spróbować... 


PRAWIDŁOWA POSTAWA


Stosując obrazy mentalne możemy wspierać nasze ciało w utrzymaniu prawidłowej postawy. Prosty kręgosłup i lekka, zawieszona na opadającej z nieba nitce, głowa. Barki zrelaksowane, długa szyja. Oddychasz bez wysiłku. Czujesz, jak ciało podąża za umysłem?


Nie jest łatwo przyjąć do wiadomości, że można poczynić ogromne postępy stosując jedynie trening mentalny
 – wspomina Franklin – Jeśli jednak będziemy pracowali systematycznie, obrazy mentalne na dłuższą metę zdziałają cuda i bezpowrotnie wyeliminują nasze problemy z postawą.


Angażując wszystkie nasze zmysły, możemy wzmacniać siłę, ruchomość, koordynację i równowagę. Wypracowywanie dynamicznej postawy ciała jest w zasięgu Twojej wyobraźni!


SKUTECZNOŚĆ OBRAZÓW MENTALNYCH

Właśnie dlatego, że obrazy mentalne tak silnie działają, większość ludzi podświadomie boi się je stosować. – pisze Franklin – strach przed uwolnionymi emocjami w połączeniu z ulgą fizyczną jest zbyt wielki. W trakcie mojej działalności dydaktycznej zaobserwowałem, że niektórzy ludzie są bardzo przywiązani do swojego napięcia fizycznego i psychicznego. Tak bardzo, że staje się ono cechą rozpoznawczą ich tożsamości.


Czas porzucić przywiązanie do fizycznego napięcia! Od dziś, świadomie, zaczynamy kolekcjonować nowe myśli – skupiamy się na mentalnych obrazach zmian.


SPRÓBUJ!

Usiądź na krześle tak, by Twoje ciało garbiło się i zapadało w sobie, pomyśl: Czuję się wspaniale, po prostu fantasycznie... tak dobrze, jak jeszcze nigdy. Powodzi mi się wprost wyśmienicie! Następnie przyjmij postawę afirmatywną, wyprostowaną i powtórz powyższe stwierdzenie.


Jak się teraz czujesz? Jakie różnice dostrzegasz między pierwszym i drugim ćwiczeniem? Chcesz więcej?



WZMACNIAJMY TO, CZEGO PRAGNIEMY


Książka Franklina „ŚWIADOMOŚĆ CIAŁA: Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu” przeprowadzi Cię przez 315 ćwiczeń opartych o obrazy mentalne, które pozwalają na przyswojenie nowych postaw i pogłębienie świadomości własnego ciała.


Precyzyjne obrazy
 mentalne tworzone są w oparciu o zasady biomechaniki i anatomii, w książce zostały zilustrowane za pomocą niemal 200 przejrzystych rysunków, które są znakomitym materiałem do własnej praktyki.



Nauczysz się, jak poprzez obrazy mentalne wpływać na sposób poruszania się, wyrażać siebie poprzez ciało i zlikwidować nadmierne w nim napięcia.



Powodzenia i wytrwałości!
Zespół Wydawnictwa Virgo




Źródło:


1) Erick N. Franklin,  „ŚWIADOMOŚĆ CIAŁA: Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu”, Wydawnictwo Kined 2007.

 

Jeśli zainteresowały Cię informacje z newslettera Virgo, podziel się nimi z Twoimi przyjaciółmi – polub nas na facebooku i udostępniaj ważne dla Ciebie treści.

 

Strona virgobooks.pl korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki internetowej. Polityka prywatności