Relacje bliskości – chcę poznać Twoją duszę / EMPATYCZNE RELACJE 1

opublikowane: 2020-07-13 13:44:25
kategorie: Rozwój osobisty


   
EMPATYCZNE RELACJE – ROZWOJOWE LATO Z VIRGO

   
   Tego lata będziemy Was wspierać w budowaniu
   świadomej komunikacji i relacji pełnych bliskości.
   Zapraszamy na bezpłatny cykl artykułów i nagrań 
   z Emilią Kulpą-Nowak – trenerką Porozumienia
   bez przemocy (NVC), która wprowadzi nas 
   w świat empatii, odkrywania potrzeb
   i wzajemnego zrozumienia.


Związek dusz, bliskość, współzależność nie jest nam w cudowny sposób dana. Jest wynikiem świadomej pracy. To, jak blisko jestem z drugą osobą, w miłosnej relacji w dużym (oczywiście niejedynym) stopniu zależy od tego, jak bardzo się dam poznać, jak bardzo się odsłonię, pokażę swoje delikatne, głębokie, ważne miejsca. Jest to zasada dwukierunkowa – ja się pokazuję drugiej osobie oraz pragnę zobaczyć także tę osobę.

Jak zajrzeć w serce swojemu partnerowi? Zbliżyć się, utkać intymność, relację opartą na wzajemnym zrozumieniu? Z pewnością każdy z nas może mieć swoją, inną odpowiedź i różne doświadczenia. To, co wydaje się ważne, kluczowe to komunikacja, język miłości, a jeśli mówimy o komunikacji – to mamy tu dwa aspekty: zrozumienie samego siebie, relacja ze sobą, to, jak słyszę i traktuję siebie oraz drugi aspekt – jak słyszę, jak słucham partnera. Czy potrafię go słuchać tak, by on czuł się zrozumiany, usłyszany, wysłuchany? Oba te aspekty komunikacji czasami są nie lada sztuką! A więc od początku.

 

RELACJA ZE SOBĄ

W kolejnych częściach naszego cyklu „Empatyczne relacje. Rozwojowe lato z Virgo” będziemy coraz lepiej poznawać i rozumieć na czym to polega, dlatego zapraszam Cię do zapoznania się z całym cyklem, przyswajania i sprawdzania ze sobą, co Cię inspiruje i jak to wpływa na Twoje życie i relacje. Dziś zarysujemy pewną mapę, której szczegóły będziemy rozważać w kolejnych częściach tego cyklu.

Relacja ze sobą zaczyna się od zrozumienia swoich motywów, przyjęcia i rozpakowania swoich emocji oraz świadomości swoich potrzeb. Ważnym czynnikiem jest wychodzenie z nawykowych sposobów dbania o siebie, szczególnie tych, które już nam dzisiaj nie służą, ale nadal je stosujemy, ponieważ tak robiliśmy przez całe życie. Przykładem może być jedzenie słodyczy, gdy jesteśmy smutni lub wykłócanie się z partnerem o chwilę intymnej rozmowy. Obie te strategie dziś nie działają, widzimy wyraźnie, że nie są najlepszą drogą do naszego zadowolenia, spełnienia. Dlaczego więc tak działamy? Bo kierują nami stare nawyki oraz – to istotne! – nieuświadomione potrzeby.

Gdy uświadomisz sobie swoje potrzeby, zdołasz je nazwać i odnosić się do nich w sposób świadomy – wówczas możesz wybrać nowe działanie, inny niż dotychczas sposób na zaspokojenie swoich potrzeb. Lekarstwem na smutek może być chwila kontaktu ze sobą, sprawdzenie, o czym ważnym ten smutek stara się nas poinformować. O intymną rozmowę z mężem możemy zadbać, np. umawiając się na dogodny termin i planując takie spotkanie.

Widzisz? To o wiele lepsze sposoby, a jest ich znacznie więcej – zarówno tych nieuświadomionych sposobów działania i potrzeb, które za nimi stoją, jak i nowych pomysłów, w jaki sposób się do nich odnosić i je zaspokajać.

Aby dobrze rozumieć swoje potrzeby należy praktykować zwracanie uwagi na uczucia - sygnały, które w każdej chwili wysyła nam ciało. Poznając je, przyjmując i rozpakowując, możemy poznać nasze potrzeby. O tym będę pisać w kolejnych częściach cyklu.

RELACJA Z BLISKĄ OSOBĄ

Jak już powiedzieliśmy, relacja z partnerem opiera się na słuchaniu. Czy każdy rodzaj słuchania jest tak samo skuteczny? Z pewnością nie! Możesz wypróbować, co się dzieje, gdy partner otwiera usta, a Ty robisz jedną z tych rzeczy:

- wyprzedzasz – wiesz z góry, co chce powiedzieć, więc kończysz za niego zdanie;

- komentujesz, moralizujesz, mówisz, że to jest dobre lub złe;

- porównujesz do innych osób, do siebie, do innych zdarzeń;

- zaczynasz mówić o sobie;

- pouczasz, udzielasz dobrych rad, szukasz rozwiązań;

- mówisz „a nie mówiłam?” lub „trzeba było jednak…”

lub inne rzeczy, które odwracają uwagę od tego, co parter chce powiedzieć. Lub zaczynasz coś robić – sprzątać, gotować, krzątać się, oglądać telewizję itp. To jasne, że wówczas większa jest szansa na to, że to, co najciekawsze, najgłębsze, najważniejsze nie zostanie wyrażone, a Ty stracisz okazję na budowanie bliskości.

Co więc możesz robić? Po pierwsze słuchać. Słuchanie to otwarcie uszu i zamknięcie buzi, nie komentuj, nie przerywaj, nie mów o sobie, nie zmieniaj tematu, nie pocieszaj, nie szukaj rozwiązań – na to jeszcze przyjdzie czas. Na razie daj mu się wypowiedzieć. Bądź blisko, patrz na niego, trzymaj przestrzeń – jak to się czasem mówi. Nie przyśpieszaj, nie ponaglaj, niech mówi. Jak się zatrzyma, zrobi pauzę – pozwól mu milczeć, daj szansę dopowiedzieć to, co ważne, a co zwykle czeka i sprawdza, czy może być przyjęte. Niektórzy mawiają, że najciekawsze rzeczy padają po ciszy. Dlatego nie czekaj na pauzę, by się wbić z odpowiedzią i nie szykuj swojej odpowiedzi, bo jeszcze nie wiesz na co. Na odpowiedź przyjdzie czas.

Pomocne może być czasami zapytanie o fakty i oddzielenie ich od interpretacji (tym zajmiemy się w kolejnej części), o uczucia i o potrzeby. Bo sednem naszych przeżyć są potrzeby i nazwanie ich, znalezienie ich, zobaczenie – daje nam to wolność wyboru w świadomości.

 

ZADANIE NA DZIŚ:

Zapytaj partnera lub inną bliską osobę (np. dziecko) o cokolwiek, co się ostatnio zdarzyło i usiądź w miarę blisko, na podobnej wysokości i po prostu słuchaj. Zobacz, jak inaczej niż zwykle płyną słowa tej osoby. Zapisz swoje wrażenia lub zapytaj tę osobę o jej wrażenia. Możecie także zrobić to ćwiczenie ze sobą nawzajem w umówionym czasie, np. 15 minut dla jednej osoby. Lub więcej. Lub duuużo więcej. Być może wtedy stanie się ten cud, na który czekamy w naszych relacjach?



EMILIA KULPA-NOWAK 

Jestem certyfikowaną trenerką Porozumienia bez przemocy (NVC), coachem i mamą dwóch cudownych nauczycieli, którzy zaprowadzili mnie do niezwykłego świata komunikacji, emocji, potrzeb i porozumienia. Pomagam rodzicom, parom i każdemu, kto tego chce - wprowadzać do swojego życia więcej przestrzeni, porozumienia i jasności oraz budować relacje oparte na zaufaniu, współpracy i zrozumieniu. Robię to poprzez warsztaty, konsultacje indywidualne i kursy on-line m.in. na temat poczucia własnej wartości, złości, wstydu i rozwoju osobistego w zgodzie z ideą Porozumienia bez przemocy. W moim kursie "Latawiec czy ptak?" wzięło udział już ponad 10 000 rodziców gotowych do wspierania swoich dzieci w rozwijaniu zdrowego poczucia własnej wartości. Tworzę platformę szkoleń NVCLab.pl - Laboratorium Porozumienia bez Przemocy oraz od ponad 3 lat szkolę i piszę dla wydawnictwa Virgo.



POLECAMY KSIĄŻKI

 JAK BUDOWAĆ RELACJĘ Z DZIECKIEM?

 Droga do Porozumienia bez przemocy

 Emilia Kulpa-Nowak

Poznaj rodzicielstwo oparte na idei Porozumienia bez przemocy,
w którym rodzic jest przewodnikiem, a nie dyktatorem.

Książka mówi o tym, jak tworzyć relację, w której dziecko jest ważne,
ale nie najważniejsze. W której mamy równowagę.
W której szukamy autentyczności i szacunku. W obie strony.
W której dziecko czuje się bezpieczne i wie, że ma znaczenie.

  



 POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY W ZWIĄZKACH
 Zbadaj swoje relacje
 Liv Larsson

Większość z nas dba o to, by regularnie oddawać samochód do przeglądu. Podobnie warto oddawać do przeglądu swoje ważne znajomości, by naprawić je i skorygować, co zapobiegnie różnym wypadkom. Takie przeglądy pozwolą ci zbudować relacje, o których marzysz. Relacja nie jest czymś statycznym, każde jej badanie daje nowy, świeży wynik. Autorka prezentuje narzędzia, których od ponad 10 lat używa podczas kursów poświęconym relacjom, wykorzystując metodę Porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga.

 



 POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY W MEDIACJACH
 Jak być trzecią stroną w konflikcie
 Liv Larsson

Książka pomoże ci rozwiązać konflikty wśród najbliższych: rodziny, dzieci, przyjaciół, współpracowników. Znajdziesz wskazówki jak naprawiać relacje między jednostkami oraz wewnątrz grup. Zamieszczone ćwiczenia pozwolą, nie tylko mediatorom, zdobyć i pogłębić praktyczną wiedzę o tym, jak działać w sytuacji konfliktu. Podstawą opisanych technik i zasad jest Porozumienie bez przemocy – świadome uczestnictwo, odczuwanie i doświadczanie życia – droga rozwoju zaproponowana przez dr. Marshalla Rosenberga.

 



 
WDZIĘCZNOŚĆ 
 Najtańszy bilet do szczęścia
 Liv Larsson

Dostajesz do ręki narzędzie, które pomoże ci silniej odczuwać wdzięczność i bardziej doceniać to, co masz. Dzięki temu narzędziu możesz się uczyć, jak aktywnie wpływać na przeżywanie szczęścia, zamiast być biernym i tylko tęsknić do miejsca lub do stanu, w którym chciałbyś się znaleźć. Ta książka zawiera ćwiczenia wdzięczności na 52 tygodnie. Wykonując je, przeżyjesz cały rok wdzięczności, a uczucie szczęścia stanie się twoim wiernym towarzyszem.

 




 POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY
 O języku życia
 Marshall B.Rosenberg

Za pomocą anegdot i przykładów twórca Porozumienia bez przemocy (NVC) demonstruje, jak w życiu codziennym rozwiązywać problemy, które wynikają z nieumiejętnego komunikowania się. Z pomocą książki możemy przyjrzeć się naszym emocjom i potrzebom, nauczyć się odróżniać obserwacje od ocen, formułować oczekiwania wobec innych. Te wszystkie elementy tworzą metodę Porozumienia bez przemocy. 

 



 POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY
 Ćwiczenia
 Lucy Leu

Praktyczny podręcznik do doskonalenia metody komunikacji stworzonej przez Marshalla Rosenberga, przeznaczony dla zorganizowanych grup lub osób ćwiczących samodzielnie. Ćwiczenia pomogą nauczyć się rozpoznawać własne i cudze uczucia, potrzeby oraz komunikować się w empatyczny sposób. Zostały ułożone w formie 14-tygodniowego kursu, który można odbyć samodzielnie lub w grupie adeptów NVC.